rue });

Gaat er een belletje rinkelen?

Gaat er een belletje rinkelen?

10 wetenswaardigheden over kettlebell training

Heb je ze al eens gezien in je fitnessclub, die metalen kanonskogels met een handvat? Kettlebell training wordt steeds populairder. Dr. Till Sukopp informeert over deze vorm van krachttraining.

1. Voor wie is kettlebell training bedoeld?

Kettlebells zijn echt iets voor fitness freaks. Deze oefeningen verbeteren de kracht-snelheid, je fysieke uithoudingsvermogen en je mentale kracht. Maar ook voor doorsnee mens is het een uitstekende manier om gezonder, sterker en over het algemeen "fitter" te worden. Inmiddels worden deze gewichten bij allerlei sportdisciplines ingezet.

2. Is kettlebell training ook geschikt voor vrouwen?

Voor vrouwen is het ideaal omdat dit het lichaam vormt en versterkt zonder de spieren significant te verdikken. De beweging vraagt om een goede lichaamsbeheersing en nauwkeurige, bewuste uitvoering. Je zou het je kunnen voorstellen als Yoga met gewichten of Pilates voor gevorderden.

3. Wat zijn de voordelen van kettlebell training?

* Het is eenvoudig, het bespaart tijd en het is leuk.

* Je hebt nauwelijks ruimte en materiaal nodig en je kunt het bijna overal doen.

* Het is holistisch en dynamisch.

* Het zijn meestal multi-joint full-body oefeningen waarmee je je hele lichaam traint.

* Het ondersteunt de ontwikkeling van functionele kracht, d.w.z. kracht die nodig is voor veel bewegingen in het dagelijks leven, op het werk en bij sportieve activiteiten.

* De versterking en vorming van het lichaam gebeurt aan de zijkant en is niet te vergelijken met het opbouwen van (show) spiermassa zoals bij klassieke bodybuilding.

* Naast kracht bevordert het ook conditie, snelheid, coördinatie, mobiliteit en verbetert het de timing en houding.

* Het wordt aanbevolen door vooraanstaande sportwetenschappers en rug-specialisten en met succes ingezet bij orthopedische revalidatie, in het bijzonder voor schouder- en rugtherapie.

* Door het hoge calorieënverbruik verbruik je effectief je vetreserves.

* Het bevordert de concentratie en mentale kracht, want het is veeleisend en je moet je precies concentreren op elke beweging om de kettlebell te controleren. De kwaliteit van de beweging verhoogt ook het trainingseffect.

4. Kan je rug- of schouderpijn op deze manier behandelen?

Als de arts of fysiotherapeut het toestaat, is het bij dergelijke klachten ook mogelijk om kettlebeltraining doen. Zorg wel dat je onder begeleiding staat van een ervaren instructeur. Sommige oefeningen kunnen dan worden gewijzigd of weggelaten. Rugpijn kan natuurlijk vele oorzaken hebben. Vaak ligt dit aan ongunstige bewegingspatronen, onvoldoende coördinatie en te zwakke spieren. Zelfs onder schouderpatiënten is er een verbazingwekkend aantal mensen die dankzij deze vorm van training deels of geheel van hun klachten zijn afgekomen. Vooral problemen op gebied van de rotormanchet lijken goed te reageren op de training. Revalidatie begint meestal met aanzienlijk lagere gewichten en aangepaste oefeningen.

5. Wat is de beste manier om te leren trainen met kettlebells?

Naast boeken en DVD's is een gecertificeerde en ervaren trainer of instructeur de beste, snelste, veiligste en meest effectieve manier om kettlebell training te leren. Meestal zijn slechts enkele sessies met vrienden, collega's of medesporters voldoende om daarna zelfstandig en veilig te kunnen starten. De leercurve is zo veel korter en je vermijdt typische fouten in de uitvoering van technieken, die het risico op letsel kunnen verhogen en de voortgang kunnen beperken.

6. Welk gewicht heb ik nodig?

Het trainingsgewicht voor de gemiddelde man is in het begin 12 kilo. Na een korte tijd kan je verhogen tot 16 kilo. Een goed getrainde man kan beginnen met 16 kilo. Met dit gewicht kan je al veel bereiken. In de loop van de tijd zul je in staat zijn om te verhogen tot 24 kilo. Dit is de standaard voor militairen. Zeer sterke atleten trainen met kettlebells van 32 kilo en meer.

Vrouwen kunnen meestal beginnen met 8 kilo en na een paar weken opbouwen tot 12 kilo. Goed getrainde vrouwen kunnen beginnen met 12 kilo en langzaam stijgen tot 16 of meer. Zeer tengere vrouwen beginnen waarschijnlijk het best met 6 kilo.

Alle hier genoemde gewichten hebben voornamelijk betrekking op ballistische oefeningen die dynamisch en met een hoog tempo zijn. Voor grind oefeningen die onder druk staan, zoals een overhead press, is het raadzaam om de juiste techniek eerst te oefenen met een lichter gewicht, bijvoorbeeld 4 kilo minder dan bij de swingoefeningen.

7. Is kettlebell training gevaarlijk?

Zonder begeleiding van een ervaren of gecertificeerde trainer of instructeur kan de training gevaarlijk zijn. Naast het gewicht moet je tijdens de oefeningen altijd controle hebben over de gewrichtsposities en je hele houding. Dit geldt echter ook voor veel andere trainingsmethoden.

8. Kan ik kettlebells combineren met een ander fitnesspro-gramma?

Het feit dat je met kettlebells een zeer effectief en onafhankelijk allround fitnesssysteem hebt, betekent niet dat andere trainingsapparatuur en -methoden waardeloos worden. Als je niet uitsluitend met kettlebells wilt trainen, kan je dit zeker combineren. Bijvoorbeeld met barbell training en oefeningen met je eigen lichaamsgewicht. Lopen en springen zijn ook goede toevoegingen.

9. Verlaagt kettlebell training je vetpercentage?

Je hoort en leest keer op keer dat je met kettlebell training overtollig vet bijna "versnippert". Je gebruikt veel spiergroepen tegelijkertijd en intensief. Je verbrandt zo veel calorieën tijdens de training en ook daarna blijft de stofwisseling urenlang verhoogd. Dit leidt van nature tot een groter vetverlies.

10. Wat zijn de grenzen van kettlebell training?

Hoewel je veel kunt bereiken, zou je je mogelijkheden beperken door uitsluitend te trainen met kettlebells. Trekoefeningen, met name verticaal trekken, zoals pull-ups, zijn ofwel te kort of volledig afwezig. Rotatieoefeningen worden ook zelden of slechts in beperkte mate gebruikt. Deze rotatiebewegingen spelen een belangrijke rol in het dagelijks leven, daar moet je rekening mee houden.

Of je nu beginner of gevorderde bent, onze instructeurs zoeken met jou de beste kettlebell oefeningen uit. Veel succes!

Bron: Functional Training Magazin

  • Vacature

    Vacature

    Beste klanten, voor ons allebei is het belangrijk dat wij kwalitatief goede fysiotherapeuten in dienst hebben! Tot nog toe is dat gelukt....

    Lees meer
  • De Milon Cirkel

    De Milon Cirkel

    Fysical Hillegersberg heeft de knoop doorgehakt!  We krijgen in januari 2019 de nieuwste Milon Cirkel geleverd. Meer variatie in oe...

    Lees meer
Meer nieuws