Spieren: krachtbron voor lichaam en geest

Spieren: krachtbron voor lichaam en geest

Waarom krachttraining essentieel is voor een gezond en sterk lichaam!

Krachttraining wordt al lang niet meer automatisch geassocieerd met enorme spiermassa’s. Trainen met gewichten is tegenwoordig een must voor iedereen die zijn lichaam fit en gezond wil houden. Krachttraining is bovendien een ideale aanvulling op de duursport. Met een strak lichaam zie je er fantastisch uit. Getrainde spieren maken je ook nog eens sterk en slank en houden je lichaam gezond.

Krachttraining als elixer

Wist je dat je lichaam al vanaf je twintigste begint met de afbouw van spieren? Doelgerichte krachttraining gaat dit proces tegen en bouwt de spieren op. En dat is op elke leeftijd belangrijk! Getrainde spieren stabiliseren het lichaam. De pezen en banden blijven soepel, de botten blijven sterk en de gewrichten krijgen voldoende steun. Een krachtig spierkorset ontlast bovendien de rug. Zo kun je je rechtop en soepel bewegen en is de kans op rugklachten klein. Dit zijn niet de enige voordelen die krachttraining oplevert. Het risico op welvaartsziekten zoals hoge bloeddruk, overgewicht en osteoporose kan afnemen. Omdat de spiercellen zich continu vernieuwen, kun je op elk gewenst moment met krachttraining beginnen.

Slaap je slank

Wanneer je overdag je spieren sterk belast hebt, kunnen ze ‘s nachts herstellen. Dit herstel vraagt veel energie van het lichaam. De vetdepots worden aangesproken, waardoor je automatisch afvalt. Wanneer je wilt afslanken, is krachttraining een must. Let bovendien op een eiwitrijke voeding. Het lichaam heeft voor het herstel van de spiercellen voornamelijk eiwit uit je voeding nodig. Wanneer je ‘s avonds een eiwitrijke maaltijd nuttigt, geef je je lichaam dat wat het nodig heeft. Dit geldt in het bijzonder wanneer je die dag getraind hebt. De vuistregel waarmee je je dagelijkse eiwitbehoefte kunt berekenen, luidt: dagelijks 1 gram eiwit per kilo die je weegt.

Ook een dieet heeft krachtreserves nodig

Je bent op dieet? Sla ook dan de krachttraining niet over. Wanneer je je spieren niet traint, bestaat het gevaar dat je spiermassa afbouwt. Je verbruikt dan minder calorieën.
Met andere woorden: krachttraining verhoogt het dagelijkse energieverbruik van je lichaam. De training voorkomt dan ook het bekende jojo-effect na een dieet. Je spiermassa blijft behouden en je lichaam blijft in vorm.

Met krachttraining een topfiguur

Sommige vrouwen deinzen terug voor krachttraining omdat ze bang zijn voor te veel spieren. Maak je echter geen zorgen. Training met gewichten stimuleert weliswaar de productie van het mannelijke hormoon testosteron, maar de hoeveelheid is zo gering dat de invloed ervan op je lichaam zelfs bij intensieve krachttraining te verwaarlozen is.

Spierkracht vooruit

Feit is dat krachttraining het lichaam mooi strak maakt, de huid verstevigt en je figuur in vorm houdt. Dit geldt op elke leeftijd en voor zowel mannen als vrouwen.

Begin dus het beste vandaag nog met krachttraining en doe er je voordeel mee. Onze ervaren instructeurs stellen graag een optimaal trainingsprogramma op maat voor je op.

 

  • Vacature Fysiotherapeut

    Vacature Fysiotherapeut

    Vacature Gezocht enthousiaste/ flexibele/ fysiotherapeut/ manueel therapeut. Het gaat om een uitbreiding van het team (per augustus 20...

    Lees meer
  • Hardlopen

    Hardlopen

    Iedere donderdag van 19:00-20:00 hardlooptraining voor alle niveau's.  Wist je dat je minder kans hebt op blessures als je lo...

    Lees meer
Meer nieuws